Sunday, June 1, 2008

وجذر الهوى فيك مد

كان ذلك في صبيحة يوم جمعة على ما أتذكر.. اليوم الوحيد الذي نفطر فيه سويًا، ووفقًا لطقوس معينة لم تعتريها عبر السنين سوى تعديلات بسيطة.. بابا يعد طبق الفول بالطماطم والثوم.. أنا أقوم بتسخين العيش (وأحمصه زيادة شوية لتوخي الدقة).. ماما في إعفاء مؤقت من الخدمة.. ثم الملاءة الملونة على الأرض أمام البلكونة.. ثم الشاي في البراد.. عادة مع بعض فصوص القرنفل
.
.
كنا نتناول الشاي.. سرح كعادته في ما لا يمكن لأحد أن يحدده.. مال برأسه في هدوء.. "فاضل شوية ويتلاقوا".. ملت أنا الأخرى برأسي في نفس الاتجاه، عرفت أنه يتحدث عنهما.. اعتراني شعور غامر بالفرح لكلماته.. تابعتهما لفترة بانتظام لأعرف متى سيلتقوا، ولكن لسبب ما لا أعرفه نسيت الموضوع، ولم أعد أتابع رحلتهما نحو العناق المنتظر
.
.
منذ أيام ألقى بي صديقي الباص "160" على ناصية الشارع، تاركًا إياي أمام شارع طويل مشمس بلا أي رقعة ظل في منتصف النهار.. عندما وصلت لهما، احتضنتني رقعة كبيرة وحنونة من الظل.. اتساعها وريحها الطيب جعلاني أتطلع إلى مصدرها.. عندما رفعت بصري إلى السماء، رأيتهما.. الشجرتان الكبيرتان قد التقيا وتعانقا.. صانعين بحيرة الظل تلك.. التي لا تستطيع شجرة وحيدة مهما كانت مورقة أن ترسمها.. نسيم بحيرة الظل تلك لا يصنعه سوى لقاء بين الأحبة.. حتى لو كانوا شجرتين تنبأ أبي بلقائهما قبل أن يحين ميعاده ببضع سنين
.
.
ذكرني كل ما حدث بفقرة في رواية بهاء طاهر "واحة الغروب".. أحضرتها من الدولاب، وأخذت أقلب أوراقها، لأري أنني بالفعل قد أحطت تلك الفقرة بقوسين كبيرين بالقلم الرصاص.. إلى الشجرتين وبحيرة الظل التي أزهرها عناقهما أهدي هذه الكلمات
.
.
صمم الملك أن يفصل بينها وبين حبيبها حتى في الموت، دفنها بعيدًا عن قبره يفصل بينهما نهر أو قناة. لكن نبتة نمت من قبرها، لعلها اللبلاب، استطالت وامتدت في البر وعبر الماء فعانقت في الضفة الأخرى فرعًا نما من قبر حبيبها ونبتت من عناقهما شجيرة، أمر الملك بقطع الشجيرة وبتر الفرعين لكنهما نبتا من جديد وتعانقا مرة ومرتين ومرات كثيرة إلى أن يئس الملك وأوقف البتر. قهر حبهما في الممات إرادة الشر
____________________________
العنوان من أغنية: أحبك أكثر.. أميمة خليل

13 comments:

Anonymous said...

:))))

"اه لو تعرف
يا حبيب قلبي
وانت معايا
باحس بايه
"

نجاة


حمد لله ع السلامة

يا بتاعة 160 انتي

ودايما في قلبك حتة ارض خضر مزروعة حب
:))

كلمات said...

بص في قلبي
يا عيون قلبي
شوف كام حاجة بتستناك

:)

160 ده حبيبي
ولو إنه بياخدني دايمًا من فواصلنا الضاحكة تحت الشجرة

:)

ودايمًا في رقعة ظل تمتد من قلبي لقلبك
:))

Beautiful Mind said...

فرحة وشوق
وأماني كبيرة
وليالي حب
بتستناك
:)
اشمعنى انا يعنى
__________
الله يا كلمات عالوصف والله
فكرتينى بحاجات جميله جداً
اهمها الحصيره عالأرض والشاى المغلى فى البراد
____
اقتباسك من واحة الغروب رائع
_____
ايه الحلاوة دى
:)

Beautiful Mind said...

معلش بقى سمعت الأغنيه دى فكان لازم ارجع تانى
"جوا القلوب والذكرايات ميعش غير طعم البيوت"

:)
(منير)

Anonymous said...

انا عايزة اغنية منير دي
فيها لاخفيها
:(

طيب انا كمان عايزة اقعد ع الارض بس شوفلنا حاجة غير الشاي


بيبسي ينفع؟؟


احنا نجيب ملاية ونفرشها هنا في المدونة
ونجيب عدة الشاي والقهوة و نقعد نحكي


معترضة يا ست البنات؟؟

وانا ح اجيب لكم لب
:) اسمر (عشان مش باحب الابيض)ه

بسببك خلتيني احب حاجتين
160
وحبيب الملايين 18

:)

Beautiful Mind said...

مدام فيها كده يبقى القعده دى عايزه قصب وكوزين عسل
:)
علشان ندوق طعم البيوت
متخافيش ياكلمات هنرتب الدنيا بعد ما نخلص

alsunian4ever said...

بيقولوا بحبك بيقولوا وبحبك اكثر
مايقولوا
ya monmontyyyy

سميرة سعيد
حد بقي فيكم فاكر الاغنية دى؟؟

اغنية نجاة دى تحفة بحبها قووووووى

كالعادة بهاء طاهر اكثر من رائع يرسم بكلماته لوحة فنية

حمامة said...

الله
يارب كل اتنين يحبوا بعض كده

مدونتك هاااااااااااااااايلة

كلمات said...

Beautiful Mind,

تصدق أنا كنت بحاول أفتكر المقطع ده بس كنت متلخبطة فيه :)

يالله نعمل كورال إحنا التلاتة :))

الحصيرة والبراد المغلي على النار.. يا سلام .. هما فين بس؟؟

*شكرًا يا زين على الكام الحلو ده*
دايمًا بترفع من الروح المعنوية لقواتنا المسلحة :)
__________________

Beautiful Mind again,
طعم الحاجات بيعيش ساعات ويدوب قوام وقوام يفوت
.
جوا القلوب والذكريات ما يعيش غير طعم البيوت
.
جدران بتحضن جوا منها قلوب كتير
_____________________

Beautiful Mind & Epitaph,

هو يعني إنتوا ما تدوقوش طعم البيوت غير في بيتي؟
كل واحد يروح بيته
.
.
إنتوا تنوروا
بس المهم تجيبوا العدة معاكوا
أنا معاكي في موضوع اللب الأسمر
وزين يجيب الحصيرة
وأنا براد الشاي
*مافيش بيبسي*
.
.
وكويس يا زين إنك عارف إنكوا هترتبوا البيت قبل ما تمشوا !!
.
.
*مستنياكوا*
__________________________
ميوية
وأنا بحبك أكتر
*نجاة وبهاءومنير حلوين* :)
___________________________
حمامة
يا رب يا حمامة :)
أشكرك

Anonymous said...

واللن فكرتوني بكل حاجة حلوة بحبكو ومشتاقة للقائكم, قراءني لما تكتبينه يا حبيبتي يشعرني بالبهجة وبإني نفسي أفضل أقرأ لك على طول

dandana said...

هكذا يجب ان يكون الحب...
يمتد فى كل مكان..فى كل وقت...
فى كل الحيوات

Beautiful Mind said...

هيا الناس اللى بتخلص امتحانات بتختفى كده؟

:)

روز said...

لسه العالم فيه مكان للمصادفات
ولسه الصدف بتحصل، ندية وعذبة وجميلة زي الأول تمام
..
النهاردة كنت باغني وأنا مروحة (وجذر الهوى فيك مد) .. هيا دي تمام
فاتحة دراعاتي للهوا وباغني، تعبي خلاني أنسى الناس اللي حواليا وأتجاهلهم تماما
أغني وأفرد دراعاتي وأشم الهوا بعمق ..بعمق
..
وجذر الهوى ..