Tuesday, March 18, 2008

فسيفساء يومية

سؤالات مالهاش جوابات
.
.
لماذا لا تتسع بحيرة الرضا لاثنين؟
.
.
ما هذا الحزن الذي يترقرق في عينيك؟ أهو حزني أم حزن آخر؟
.
.
هو ممكن صاحب يسمع صوت صاحبه وهو بيضحك "وكأن الضحكة بجد" وما يلمسش بأطراف صوابعه الحزن المتلثم بالضحكة؟ ممكن؟
.
.
إزاي أنا كنت مصدق إن إحنا قريبين كل ده؟
هو أنا كنت مش شايف، ولا كنت خايف أشوف؟
من فيلم "ملك وكتابة"
.
.
اكتشافات
.
.
لحظة ميلاد الفرح كان فيه حبيب رايح
.
.
الصبارة إلي في البلكونة طلعت وردة حمرا تشرح القلب.. إنها بشاير الربيع
.
.
غناء
.
.
يداك خمائل
لكنني لا أغني
ككل البلابل
فإن السلاسل
تعلمني أن أقاتل
أقاتل.. أقاتل
محمود درويش
.
.
ختام
.
.
وليه نعيش إذا كانش بكرة يراضينا؟
وإزاي ننام من غير ما نحلم ببكرة؟
مقدمة "المال والبنون"


6 comments:

Anonymous said...

hmmmmmmmmmm...........

طيب





:)

كلمات said...

.............

في إيه؟؟؟؟


:)

Beautiful Mind said...

سلام عليكم

بصراحه كل جمله من الجمل المنفصله دى عايزه صفحه كامله من التعليق

لماذا لا تتسع بحيرة الرضا دائماُ لاثنين؟
سأضيف هذا السؤال الى قائمة الاسئلة التى لم أجد لها جوابا

وازاى نعيش اذا كانش بكره يراضينا

سبب آخر لاستعجال نعمة الموت

روز said...

آخر اغنيتين ..
منك لله !
..
وجيعة ..

كلمات said...

Beautiful Mind,

:)

لا تشعرني بالذنب!!

هي "السؤالات إلي مالهاش جوابات* ناقصة زيادة؟؟

استعجال الموت؟؟؟

:((

الأغنية ليها تكملة على فكرة بتقول

"وبكرة ييجي منين إلا بإيدينا؟"

كلمات said...

حنين

هو ده ذنبي يعني؟؟

:((

بلاش وجيعة الله يكرمك يا حنون.. كفاية الموجود

المفروض إن الختام كان في إشارة أمل.. بس واضح إن ما حدش تلقى الإشارة

*منورة*