Tuesday, September 25, 2007

ريشة في هوا

أترك المسجد في منتصف التراويح يرافقني شعور بأن أحداً يضغط بكفيه على رقبتي برفق فلا أنا مختنقة ولا أنا أملأ رئتاي بالأكسجين على آخرهما
.
.
.
تسير بنا سيارة والدي في شوارع مزدحمة فتطمأن رئتاي لا أعرف كيف... رؤية الناس ونور ليل رمضان تطمئن نفسي المنقبضة
.
.
.
أقيس ملابسي الجديدة عند الخياطة... يشدني انكفاؤها على ماكينة الخياطة وقد تكورت بطنها وناءت بحمل الروح الجديدة
.
.
.
أعود إلى المنزل... أقرأ بعض السطور من "قالوا لي بتحب مصر"... أستمع لأغنية لفيروز لم أسمعها من قبل... تأخذني فأكررها إلى ما لا نهاية..." وانسرقت مكاتيبي"... "عرفوا إنك حبيبي"... المفروض أكون بقرأ قرآن
.
.
.
أتوق إلى دفقة حماسة توقظني مبكراً وتدفع بي وسط زحمة المواصلات لأجدد اشتراكي في مكتبة وأبدأ اشتراك في
أخرى ثم أتجول في وسط البلد حتى أصل لمكتبة الشروق لأبتاع دواوين تميم ثم أذهب لعم مدبولي أبحث عنده على ما لن أجده عند الشروق وربما تكون دفقة الحماس غزيرة بحيث تأخذني إلى دارة الكرز لأشتري مجموعة كتب طالما أحببت أن أقرأها ولا أظن أنني أجدها سوى هناك
.
.
.
كلمات كتبتها في 19/9/2007

5 comments:

Anonymous said...

احنا النهاردة سوا
و بكرة ح نكون فين

؟؟؟؟؟؟؟؟

:(((


في الدنيا

في الدنيا


:)

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا: كل سنه وحضرتك طيبه
ثانيا: بخصوص الخنقه أو الهموم اللى بترجع تحاصرنا فدا مش حالك لوحدك..
لكن هنقول ايه "اللهم انا نعوذ بك
من الهم والحزن"
على فكره انا شكّيت ان الاحزان رجعت علشان الايمانيات بدأت تقل شويه عن اول رمضان ..والهمه بدأت تضعف بس خلاص العشره الاواخر راجعين وانشاء الله نرجع نجتهد من تانى...نجتهد علشان ربنا قال"سيهديهم ويُصلح بالهم"صدق الله العظيم
واكيد حضرتك فاهمه يعنى ايه راحة البال...ومصالحة النفس..يارب يكرمنا ويكرمك
ثالثا:فيروز...(ياأنا..يا أنا)طبعا روعه كفايه موسيقتها..بس ازاى اول مره تسمعيها..حضرتك مبتدئه ولا ايه؟..
المهم الاغنيه دى قصتها غريبه قوى ..اخرها بتقول(نسيوا بعضن وارتاحو)بصراحه مش فاهم ازاى يعنى ؟(بس ياريت يكون كلامها صح)
.........................
p.s.(لكنها الاحلام تنثرنا سرابا فى المدى وتظل سرا فى الجوانح يختنق)من قصيدة ..لوأننا لم نفترق ..لفاروق جويده...لو مكنتيش قريتيها ..انصحك .متحاوليش
.................
شدى حيلك فى القرآن شويه
...
طبعا كالعاده هتأسف ان تعليقى طويل ...معلش انا كده
..حتى اسألى ايبى
فى حفظ الله

كلمات said...

Dear Epitaph,
هنكون سوا إن شاء الله يا أفندم
*
*
*
في قاعات المحاضرات إن شاء الله
*
*
*
بس ياترى كام يوم في الاسبوع؟؟؟؟؟؟


Dear anonymous,
وعليك سلام من الله ورحمة منه وبركات
أولا: وحضرتك طيب
ثانيا: يقول تميم البرغوثي في معنى الحزن والهموم: أنا عالم بالحزن منذ طفولتي... رفيقي فما اخطيه حين اقابله
ويرد صلاح جاهين من قبل ان يتكلم تميم:
حاسب من الاحزان وحاسب لها
حاسب على رقابيك من حبلها
راح تنتهي ولابد راح تنتهي
مش انتهت احزان من قبلها
ثم يتعجب
وقبل هذا وذاك :"لقد خلقنا الإنسان في كبد" ... ولك جزيل الشكر على الدعاء
ثالثاً: عندما تقترب من فيروز فانت دائما مبتدىء
تعليقاتك دائماً على الرحب والسعة يا أفندم، ولكني ساقرأ قصيدة جويدة

Anonymous said...

looooooooooooooooooool

you're teasing me again about those lectures!!!!!!!!!!!! LOL

let me whisper into your ears: I can't wait ..I am so eager that I wish they'd start right now :))))

Shhhh..I said nothing! :D

admelmasry said...

عريبة فعلا
.
.
.
.
لماذا يفاجي المرا منا
بانه غريب دونا عن كافة البشر
.
.
لا يشعر بالراحة فيما يشعرون
لا يفعل ما يقعلون
ولا يقول ما يقولون
.
.
.
.
لا ادري هل هذا هو الصدق بعينه
وهم المنافقين ؟
.
.
ام انا غرباء عن عالم غريب
.
.
تحياتي والسلام
.
.
اخيرا ادعوكي لقراءة اول قصيدة من ديوان في العتمة
شاركينا برايك